Nog voor we van start gingen met ons thema maakten we figuren door stippen met stokjes te verbinden.
We noemen dit 'raamfiguren'.
We oefenen dit ook op papier.
Kijk goed welke stippen we moeten verbinden en welke we niet nodig hebben.
Omdat ons logeervriendje uit de ruimte zo eenzaam is, gingen we met klei aan de slag.
Maak jij een ruimtefiguurtje met klei? ...
Je mag zelf fantaseren hoe dit eruit ziet:
Hoeveel ogen heeft jouw ruimtefiguurtje? ...
Zo leuk om te maken! 👽
Je mag ook een raket boetseren. 🚀
Tussendoor oefenen we ons versje:
Ik heb mijn raket in de tuin gezet.
Een druk op de knop, we stijgen op.
Momentje maan, ik kom eraan!
En ben ik eenmaal boven, boven op de maan,
dan doe ik voor jou alle sterren aan!
✴✴✴
Woordjes splitsen in lettergrepen lukt al goed.
Maar kan je ook zo een lange rij woorden na elkaar tikken op de xylofoon?
Ja hoor!
✴✴✴
We gingen op zoek naar woorden met de letter A, zoals astronaut.
4 vriendjes van de klas hebben de letter A als 'kopje',
maar soms klinkt die kort zoals bij Annelore, Arno en Anaïs.
Soms klinkt die lang, zoals in AArde.
Bij Abel klinkt de A ook lang, toch heeft hij maar 1 A in zijn naam.
We verdeelden prentjes: hoor je een (lange) AA of een (korte) A?
✴✴✴
We versierden een raket met mooie motiefjes in verschillende kleuren,
knipten die uit en kleefden die op een blauw blad.
Daarna telden we af:
stempelen met cijfers van 10 naar 0!
✴✴✴
Zelfs op de computer vinden we ruimtemannetjes. 😊
✴✴✴
En natuurlijk hebben we ook een ruimtehoekje!
een reis naar de maan!
Ja hoor, Mathis, de eerste kleuter zet voet op de maan!
'One small step...' 👍👍
Volgende week brengen we opnieuw verslag uit van deze spannende ruimtereis!
Prettig weekend!