donderdag 21 januari 2021

De ruimte (week 2)

 

Ga je mee?  Ben je klaar?  Pak je spullen bij elkaar.
Doe je astronautenpakje aan, want we vliegen naar de maan!
10, 9, 8 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1! Pssssssssh!
Sterren hier, sterren daar, hoperop, steeds hoger maar.
Honderdduizend sterren door elkaar schijnen helder en klaar.
10, 9, 8 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1! Pssssssssh!
Eindelijk kom ik aan, niets te zien hier op de maan,
ik zie hier alleen maar stof en gruis, daarom vlieg ik weer naar huis.
10, 9, 8 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1! Pssssssssh!
Weer naar huis, 'k ben zo blij.  Mijn ruimtereis is nu voorbij.
Maar als ik land met mijn raket zie ik een marsman in mijn bed.
10, 9, 8 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1! Pssssssssh!
πŸš€πŸš€πŸš€
We willen ons ruimtevriendje helpen door voor hem een nieuw ruimteschip te bouwen. 
We denken na en tekenen samen een ontwerp.
Er moet een deur zijn en lichtjes. En we mogen zeker de antennes niet vergeten!
We zoeken materiaal bij elkaar: wat kunnen we gebruiken?
We overleggen en spreken samen af, 
we verdelen het werk... wat zijn we enthousiast.  
Tijdens het knutselen komen nog meer ideeΓ«n naar boven: er moet nog een computer in....
Er wordt zelfs even aan gedacht of er ook een toilet moet zijn... πŸ˜†

πŸš€πŸš€πŸš€
Samen met juf Sara ontdekten we de planeten. We maakten een kijkdoos. 
In de doos rangschikten we de planeten in de juiste volgorde.  
Kijk eens, dit mag gezien worden hΓ©... πŸͺ
πŸš€πŸš€πŸš€
Ook Ella kende een versje:
La lune est ronde.
Elle a deux yeux,
un nez
et une grande bouche!
πŸš€πŸš€πŸš€
In alle hoeken zijn we wel met ons thema bezig:
op de computer: 
πŸš€πŸš€πŸš€
We bouwen raketten,  met zoveel blokjes als het cijfertjes op de ster.
πŸš€πŸš€πŸš€
In de bouwhoek bouwen we de aarde na. Daarboven vliegen raketten en satellieten.  
Ook met legoblokjes bouwen we raketten.
🌍🌎🌎
Op het krijtbord verschijnt al snel een reuze-raket πŸ‘Œ
πŸš€πŸš€πŸš€
We maken nog meer raketten: tekenen, knippen, stempelen...
En Cedric en Ralph worden astronaut!
πŸš€πŸš€πŸš€
In de ruimtehoek vliegen we van het ene avontuur in het andere.
Alweer klaar voor lancering... Marit is vertrekkensklaar!
In de ruimte valt de zwaartekracht weg.... Abel zweeft door het heelal!
Borre & Miel zetten voorzichtig voet op de maan.
En Sepp kijkt nog even uit: welke planeet zou hij graag van nabij bekijken? 
Marie stuurt vanuit de ruimte een berichtje naar de aarde: ze vindt deze ruimtereis super!
Morgen keren we terug, sluiten we samen met de vriendjes van de Visjesklas het thema af 
en zetten we weer onze voetjes op de grond.